Tijdens de productie van mijn Drankorgel, waarmee ik met honours afstudeerde aan de HKU, nam ik contact op met verschillende orgelbouwers. Zij leerden me over hun eeuwenoude ambacht en hielpen me met mijn onderzoek naar de technische kanten van het Drankorgel.
Ik vond het fantastisch om zo veel te leren over zo’n traditioneel ambacht. Toen ik na mijn afstuderen de kans kreeg om te werken aan restauratie’s van verschillende orgels en registerknoppen, deed ik dat graag.
Zo hielp ik Van Vulpen uit Utrecht met de restauratie van het registerwerk van het orgel in de Grote Kerk van Deventer. Na onderzoek bleek dat op de originele handvatten van het registerwerk porseleinen knoppen zaten, die door de jaren heen verloren zijn gegaan. Op basis van antieke tekeningen, foto’s en documenten, maakte ik met de hand 36 nieuwe handvatten, inclusief typografie.
Paul van Agten maakte een documentaire over het restauratieproces, die je hier kunt zien.
Voor orgelbouwers Pels & Van Leeuwen reconstrueerde ik de porseleinen orgelknoppen. Dit deed ik aan de hand van een aantal originele, zwaar beschadigde knoppen. Ik gebruikte voor deze restauratie zowel oude technieken voor de porseleinen knoppen, als nieuwe technieken voor de typografie.
In het voorjaar van 2014 werkte ik met de orgelbouwers van Van Rossum aan een bijzondere restauratie. Het ging deze keer namelijk om porseleinen inleg munten met een parelmoeren afwerking. Ook bij deze restauratie combineerde ik ambachtelijke werkvormen met moderne techniek.
In zomer 2020 was de oplevering van alle register handvatten voor weer een prachtig orgel van de Gebr. Van Vulpen. Dit was een grote opdracht van 36 knoppen en 5 plaatjes van witgeglazuurd porselein. Hierop decoreerde ik ook een prachtig typografisch ontwerp met de verschillende muziek tonen.